W imię naszych matek, babek i prababek !
MOŻNA WYOBRAZIĆ SOBIE ŚWIAT INACZEJ URZĄDZONY …-
WARTO PRZECZYTAĆ
Manifest Matriarchalny autorstwa Heide Goettner-Abendroth
Jaki jest dzisiaj STATUS KOBIET?
Przytaczając krótkie podsumowanie raportu ONZ z 1980 roku:
Kobiety stanowią połowę ludności świata, pracują prawie dwie trzecie wszystkich przepracowanych godzin, otrzymują jedną dziesiątą światowych dochodów i są właścicielami mniej niż jednej setnej światowych nieruchomości. (Raport ONZ z 1980 r.)
To SKANDAL! Ale wydaje się, że nikt się tym nie przejmuje.
Jeśli my, kobiety, wierzymy, że w międzyczasie wiele się zmieniło, to się mylimy. W 2010 roku przewodniczący Rady Gospodarczej i Społecznej ONZ przytoczył następujące liczby:
Kobiety pracują 66% wszystkich godzin pracy na całym świecie i produkują 50% żywności. Otrzymują one jednak 10% światowego dochodu, posiadają 1% własności i stanowią 60% najbiedniejszych na świecie”. (Hamidon Ali, konferencja prasowa ONZ w dniu 25 czerwca 2010 r.)
Taka była sytuacja w 2000 roku, w 2010 roku, w 2018 roku. Raport Organizacji Narodów Zjednoczonych jest publikowany corocznie, i nic się nie zmienia. Ten SKANDAL nadal trwa, a my jesteśmy oburzeni!
Dlatego domagamy się sprawiedliwego podziału światowego dochodu, wyrażonego przez bogactwo narodowe poszczególnych państw. Domagamy się aby:
50% całego bogactwa narodowego należało do kobiet i ich projektów.
Równie współdzielonej gospodarki we wszystkich jej aspektach!
Czym mogłaby być dzisiaj POLITYKA MATRIARCHALNA?
Ekonomicznie
- Tworzenie nowych gospodarek na własne potrzeby, które są zakotwiczone na szczeblu lokalnym i regionalnym.
- Społeczności utrzymujące się są samowystarczalne i tworzą kręgi dzielenia się i dawania prezentów; bony są jedyną formą pieniędzy i wolną od odsetek (w przeciwieństwie do kapitalistycznej gospodarki pieniężnej).
- Nieruchomości nie mogą być nabywane i posiadane prywatnie; ziemia jest powszechnie posiadana przez wszystkich (wspólnoty). Należy do miasta lub powiatu wiejskiego; istnieje prawo do budowy domu klanowego na tej ziemi oraz prawo do użytkowania rolniczego.
- Przestrzeń mieszkalna jest nie do kupienia: każdy ma dom do zamieszkania. Nie ma czynszów.
Społecznie
- Na podstawie pokrewieństwa można tworzyć nowe wspólnoty celowe.
- Składają się one z symbolicznych klanów i widzą siebie jako braci i siostry poprzez powinowactwo.
- Nowe klany symboliczne są matriarchalne, gdy są inicjowane i kierowane przez kobiety i matki związane przez powinowactwo: wspólnoty kobiece, wsie kobiece.
- Ten typ klanów zastępuje rodzinę nuklearną jako podstawową jednostkę społeczeństwa.
- Klany/społeczności rozwijają projekty, czy też spółdzielnie, które dają im poczucie wspólnoty i ciągłości.
Politycznie
- Matriarchalna zasada konsensusu, mająca ogromne znaczenie dla społeczności egalitarnych i egalitarnego społeczeństwa, jest realizowana w praktyce.
- W ten sposób powstaje prawdziwa „demokracja obywatelska/od podstaw”; decyzje są podejmowane przez wszystkie osoby na szczeblu lokalnym i regionalnym (delegaci są jedynie nośnikami informacji).
Kulturalnie
- Cały świat jest znowu postrzegany jako „święty”. Matka Natura spotyka się z miłością i troską.
- Każdy rodzaj żywej istoty jest czczony jako „boski” i celebrowany przez rytuały, wykonywane wspólnie. Wszyscy są zaproszeni do wzięcia w nich udziału. Uroczystości gromadzą wszystkich ludzi w oparciu o wzajemny szacunek dla „prawdziwego bogactwa”: różnorodności w świecie.
- Nie ma żadnych instytucji religijnych. W ten sposób duchowość matriarchalna przenika codzienność i staje się jej normalną częścią.
Jak wprowadzać w życie POLITYKĘ MATRIARCHALNĄ już dziś?
Żądanie podstawowe: 50% całego bogactwa narodowego należy do kobiet i ich projektów. Obecnie pracujące kobiety płacą takie same podatki jak mężczyźni. Miliony matek pracują za darmo. Ale 90% przepływu pieniądza jest przekazywane na projekty męskie: wojsko, międzynarodowe korporacje, monumentalną ego-architekturę, wielkie stadiony sportowe i imprezy, itp. To musi się skończyć!
Rezultaty tej zmienionej sytuacji:
Ekonomicznie
- Kobiety zakładają lokalne gospodarki na własne potrzeby i dla swoich społeczności: ogrody, gospodarstwa rolne, własne sklepy, własną dystrybucję, dzielenie się i podarowanie towarów.
- Każda rozszerzona rodzina, lub symboliczny klan, założony przez kobiety otrzymuje swój własny dom (domy). Tworzone są wsie kobiece.
Społecznie
- Kobiety zakładają nowe wspólnoty, związane krwią lub pokrewieństwem, z siostrami i braćmi. Ich domy są wielopokoleniowe. Macierzyństwo jest zbiorowe. Nie ma już izolacji matek w rodzinach nuklearnych, nie ma społecznej izolacji osób z jakiejkolwiek grupy wiekowej.
- Kobiety zakładają własne szkoły, uczelnie, akademie kulturalne i techniczne oraz uniwersytety, zgodnie z własną wiedzą i wartościami, dzieląc się nimi ze wszystkimi. Kobiety mają swoje własne zaplecze medyczne i własną opiekę zdrowotną.
Politycznie
- Kobiety są organizatorami i opiekunami zasady konsensusu w swoich rozszerzonych rodzinach, czyli symbolicznych klanach, a także organizują ją na szczeblu lokalnym i regionalnym. Praktyczna polityka systemowa, koniec z abstrakcyjną odgórną polityką.
- Kobiety mają swoje własne rady i samorządy, na poziomie gminnym, lokalnym i regionalnym. Mężczyźni również mają swoje rady, a komunikacja pomiędzy radami kobiet i radami mężczyzn odbywa się na zasadzie egalitarnej. Kobiety i mężczyźni rezygnują z instytucji zdominowanych przez mężczyzn i nie popierają ich już dłużej.
Kulturalnie
- Kobiety mają swoje własne wydawnictwa, księgarnie i sieci dystrybucji. Mają swoje własne zaplecze techniczne. Mają swoje własne galerie sztuki, teatry, muzea. Kobiety tworzą własne duchowe miejsca, w których celebrują Ziemię i życie razem ze swoimi społecznościami.
- Kobiety i wszyscy ludzie w ich wspólnotach powstrzymują dalsze niszczenie środowiska, gleby, zbiorników wodnych, Ziemi oraz jej roślin i zwierząt.
Kobiety posiadają połowę gospodarki, która do nich należy – już nie tylko „te tolerowane” w męskich instytucjach. Nie są już „żebrakami” dla swoich własnych projektów.
Prowadzą swoje własne projekty niezależnie od męskiej dominacji, męskich wartości i męskich światopoglądów. Powstaje prawdziwie matriarchalne społeczeństwo, egalitarne i przyjazne dla życia!
Co robić teraz?
- Rozpowszechniać te informacje.
- Stworzyć grupę aktywistów.
- Skopiuj raport ONZ i żądanie „równo podzielonej gospodarki” na plakacie i pokaż go na ulicach.
- Stwórzcie ruch przez Internet.
- Stwórz lokalne, regionalne, ogólnokrajowe strajki kobiet, które spotkają się w centralnych punktach miast domagających się „równie wspólnej gospodarki”.
- Skontaktuj się z politycznymi kobietami na wysokich stanowiskach i przekonaj je do współpracy.
- Oraz wiele innych własnych pomysłów.
Dr Heide Goettner-Abendroth jest matką i babcią. Doktorat z filozofii nauki obroniła na Uniwersytecie w Monachium, gdzie wykładała przez dziesięć lat (1973-1983). Oprócz różnych książek o społeczeństwie i kulturze matriarchalnej opublikowała wiele publikacji na temat filozofii nauki. Jest założycielką Nowoczesnych studiów matriarchalnych. Jej magnum opus: Towarzystwa Matriarchalne. Badania nad kulturami tubylczymi na całym świecie, (Lang 2012, Nowy Jork) definiuje ten temat i oferuje światową wycieczkę po przykładach współczesnych kultur matriarchalnych. Jest profesorem wizytującym na Uniwersytecie w Montrealu w Kanadzie oraz na Uniwersytecie w Innsbrucku w Austrii. W 1986 roku założyła Międzynarodową AKADEMIĘ HAGIA dla studiów matriarchalnych i duchowości matriarchalnej w Niemczech, jest jej dyrektorem. W latach 2003, 2005 i 2011 zorganizowała trzy Światowe Kongresy Studiów Matriarchalnych w Europie i USA. W 2005 roku została wybrana przez międzynarodową inicjatywę „1000 kobiet pokoju na całym świecie” jako nominowaną do Pokojowej Nagrody Nobla.